Harvard Business Review -artikkelissa “The Power of Listening in Helping People Change” (Guy Itzchakov, Avraham N. (Avi) Kluger) toukokuulta 2018 on perusteltu, miksi palautteen sijasta esimiesten tulisi keskittyä kuuntelemiseen ja (hyvien) kysymysten esittämiseen.
Artikkelissa mainittujen tutkimusten mukaan palaute, oli se sitten negatiivista tai positiivista, voi itse asiassa huonontaa suoritusta, koska palaute koetaan arvosteluna. Sen sijaan tarkkaavainen, arvostelematon ja empaattinen kuuntelu lisää tutkimusten mukaan luottamusta, työtyytyväisyyttä sekä luovuutta. Kuuntelevat esimiehet koetaan myös parempina ihmisten johtajina.
Kuuntelu ei kuitenkaan ole itsestään selvyys, sillä esimiehet saattavat itse kokea, että kuuntelu tekee heistä heikkoja ja että se vaatii aikaa ja vaivaa. Lisäksi kuuntelu haastaa kuuntelijan, kuuntelulla voi olla vaikutus myös kuuntelijan asenteisiin ja mielipiteisiin, jolloin kuuntelun tapaa ei uskalleta muuttaa.
Artikkelissa on listattu 6 tapaa tulla paremmaksi kuuntelijaksi:
1. Kuuntele täysillä tai älä kuuntele ollenkaan
2. Älä keskeytä
3. Älä arvostele tai arvioi
4. Älä tarjoa omia ratkaisujasi
5. Kysy enemmän (hyvä kysymyksiä)
6. Reflektoi
Kysymyksiä joiden avulla voi pohtia omaa kuuntelemistaan:
- Mitä uskomuksia sinulla on kuuntelusta?
- Mitä yllä kuvatuista kuuntelun tavoista toteutat ja missä tilanteissa?
- Missä tilanteissa näiden tapojen toteutus on haastavaa?
- Mistä tiedät, että kuuntelet sataprosenttisesti?
- Mistä tiedät, että voit keskeyttää puhujan?
- Kun et tee omia johtopäätöksiä, mitä huomaat?
- Miten voit parhaiten auttaa puhujaa löytämään oman ratkaisunsa?
- Millaisilla kysymyksillä voit auttaa puhujaa hänen ajattelussaan?
- Kun kuuntelet yllä kuvatuilla tavoilla, mitä havaitset itsessäsi? Mitä havaitset puhujassa?
Linkki artikkeliin: https://hbr.org/2018/05/the-power-of-listening-in-helping-people-change