Millaista on hyvä sitouttamisviestintä ja mitä ottaa huomioon kommunikaatiota suunniteltaessa
Hyvä sitouttamisviestintä on:
– Suunniteltua, ja ottaa huomioon myös ne henkilöt ja sidosryhmät, joihin hanke, projekti, muutos vaikuttaa epäsuorasti
– Säännöllistä, ja ottaa huomioon muutoskäyrän ja viestintäänkin sovellettavissa olevan markkinoinnin “7-säännön”
– Hallittua – viestinnässä, kommunikaatiossa pidetään punainen lanka mukana, ja sisältö selkeänä ja ymmärrettävänä
– Mitattavaa ja seurattavaa
– Avointa
– Suoraa
– Ytimekästä ja viesti on vastaanottajilleen hyödyllinen sekä merkityksellinen, ottaen huomioon sidosryhmien tärkeimmät tarpeet (miten muutos, hanke, projekti heihin vaikuttaa ja mitä heiltä odotetaan)
– Erilaiset sidosryhmät huomioivaa – ottaa huomioon sidosryhmien käyttämät kommunikaatiokanavat ja – formaatit, heidän käyttämänsä termit ja kieli – jotta kommunikaatio on ymmärrettävää ja saavuttaa vastaanottajansa
– Ajoissa olevaa – kommunikaation tulisi alkaa jo muutoksen / hankkeen / projektin suunnitteluvaiheessa
– Ei yksipuolista, vaan antaa vastaanottajille mahdollisuuden kommentoida, antaa palautetta, kysyä ja mahdollisesti myös vaikuttaa muutokseen, hankkeeseen, projektiin