Miten saada enemmän aikaan – 9 tarkistettavaa asiaa
Kun tekeminen tökkii, eikä saa hommia aloitettua, erilaisten ajan hallinnan keinojen lisäksi on hyvä tarkistaa, liittyykö tehtävään epäselvyyksiä, jotka voivat estää työhön tarttumisen.
1. Onko tekeminen perustehtävän, päämäärän, tavoitteen mukainen? Eli liittyykö tehtävä johonkin yksin tai yhdessä sovittuun päämäärään? Mikäli tekeminen ei edistä isomman tavoitteen saavuttamista tai mikäli se ei liity esimerkiksi tiimin perustehtävään, voi olla ihan oikeutettua kyseenalaistaa tekemisen mielekkyys.
2. Onko tarvittava tekeminen suunnitelman mukainen, ja sitä kautta edistää suunnitelman toteutumista? Mitä (muita asioita) tehtävän suorittaminen mahdollistaa?
3. Mikä on tehtävän prioriteetti suhteessa muihin tehtäviin? Onko tarpeen priorisoida käsillä olevat tehtävät, jotta voi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan?
4. Onko tehtävän suorittamiseen valittu toimintatapa tai prosessi oikea ja järkevä, vai pitäisikö miettiä jotain muuta lähestymistä?
-
- Mikä on pienin mahdollinen askel tehtävän aloittamiseksi?
- Miten tehtävän voisi pilkkoa
- Mitä työkaluja voisi hyödyntää?
5. Onko tehtävä itsessään selkeä ja ymmärrettävä, vai onko tehtävän määrittelyssä puutteita?
6. Onko tehtävälle määritetty oikea henkilö / tiimi, vai pitäisikö rooleja ja vastuita tarkistella?
7. Onko juuri nyt oikea aika tekemiselle?
8. Onko tehtävän suorittamiselle riittävä tuki ja jos ei, millaista tukea tai apua tehtävä vaatisi?
9. Mitkä ovat tehtävän oletukset ja onko ne kommunikoitu riittävän selkeästi?