Kommunikaatiosuunnitelma
Kommunikaatiosuunnitelma on erittäin tarpeellinen erityisesti projekteissa ja tulisikin aina ottaa projektisuunnitelmaan mukaan.
Mitä kommunikaatiosuunnitelman teossa kannattaa ottaa huomioon?
- Strategia: Miksi kommunikaatiosuunnitelma tehdään, mitä kommunikaatiolla halutaan saada aikaan?
- Tavoitteet: Mitkä ovat kommunikaation tavoitteet? Mistä tiedetään, että on onnistuttu?
- Budjetti: Onko kommunikaatioon käytettävissä budjettia, voidaanko käyttää ulkoisia resursseja?
- Resurssit, roolit & vastuut: Kuka vastaa kommunikaatiosta? Onko yksi henkilö vastuussa sisällöstä / viestistä ja toinen ”jakelusta”?
- Aikataulu: Onko (erityisesti projekteissa) tarpeen kommunikoida eri tavalla, eri ihmisille tekemisen eri vaiheissa? Mikä on kommunikaation aikataulu – kuinka usein kommunikoidaan?
- Sitouttamissuunnitelma sidosryhmittäin: Miten kommunikaatiota voidaan / tulee muokata eri sidosryhmille? Miten kommunikaatio pidetään relevanttina ja kiinnostavana eri sidosryhmille? Kannattaa katsoa myös mitä kuuluu sidosryhmäyhteistyösuunnitelmaan.
- Sisältö ja kanavat: Mitä kommunikoidaan? Mitkä ovat vakioasiat, jotka kommunikoidaan? Missä kanavissa kommunikoidaan?
- Seuranta: Miten kerätään mahdolliset kommentit ja palaute? Kuka vastaa niistä ja niiden dokumentoinnista? Miten kommentit & palaute otetaan huomioon? Miten kommunikaation tavoitteiden toteutumista ja aikataulua seurataan? Miten varmistetaan, että suunnitelmaa päivitetään tarvittaessa?
Kommunikaatiosuunnitelma – yksinkertainen sisältö
Yksinkertaisuudessa kommunikaatiosuunnitelma sisältää seuraavat asiat:
- Sidosryhmä, jolle kommunikoidaan (sidosryhmäanalyysi)
- Miten (missä ”kanavassa”) kommunikaatio tapahtuu (intra, sähköposti, kokous jne.)
- Kuinka usein kommunikoidaan
- Mikä on kommunikaation sisältö (onko statuspäivitys vai myös jotain muuta)
- Kuka vastaa kommunikoinnista
Jos haluat kommunikaatiosuunnitelmapohjan, ota yhteyttä!